Систе́мний адміністра́тор (від англ. system
administrator, systems administrator) — працівник, посадові
обов’язки якого передбачають забезпечення роботи комп’ютерної техніки, комп'ютерної і програмного забезпечення в
організації. Інші назви: сисадмін, sysadmin, які
прийшли з комп'ютерного сленгу. Системний
адміністратор може бути працівником підрозділу інформаційних технологій або
окремою штатною одиницею в залежності від розміру організації.
В СРСР вживались назви системний
інженер (відповідав за апаратне забезпечення ЕОМ), системний програміст («генерував» операційні системи, відповідав за системне програмне забезпечення),
«системщик» — неофіційна назва цих двох професій. Освіта
Раніше системні адміністратори могли бути самоуками, але тепер при
трудовлаштуванні вимагається освіта відповідного напрямку підготовки.
Найбільш відповідні напрямки підготовки — комп'ютерні науки, комп'ютерна
інженерія, програмна
інженерія. Великі і спеціалізовані організації при прийомі на роботу
можуть вимагати професійний сертифікат .
Основні
сертифікації
- Сертифікований
фахівець Майкрософт (MCP), Сертифікований
Системний Інженер Майкрософт (MCSE), сертифікований системний
адміністратор Майкрософт англ. Microsoft
Certified Systems Administrator — MCSA) та інші для роботи в
Windows-середовищах
- для роботи в Unix-подібних середовищах:
- сертифікат Linux
Professional Institute для роботи в Linux-середовищах
- сертифікати Програми видачі свідоцтв Red
Hat для роботи в Red Hat Enterprise Linux-середовищах
- сертифікат для роботи в Solaris-середовищах
- сертифікати Мережевої
академії Cisco для роботи з обладнанням Cisco
- сертифікати для роботи з базами даних Oracle
Професія
Вміння
Суть системного адміністрування включає знання комп’ютерних систем і
ефективні способи їх використання працівниками організації. Це потребує
знань операційних систем і застосунків, вирішення проблем з апаратним та
програмним забезпеченням, але також і мети, з якою співробітники
організації застосовують комп’ютери.
Чи не найважливішим вмінням системного адміністратора є здатність до вирішення
проблем, часто під тиском ряду обмежень. Сисадмін необхідний і
незамінний у випадку неполадок в комп’ютерній системі, мусить швидко і
правильно діагностувати і найкращим чином усувати їх.
Системний адміністратор — не розробник
програмного забезпечення. Зазвичай він не зобов’язаний писати
прикладні чи системні програми. Однак, сисадмін повинен розуміти
призначення і поведінку програмного забезпечення у випадку його
розгортання чи застосування, пошуку помилок в програмах, а отже знати
декілька мов програмування, щоб використовувати
їх для написання скриптів (сценаріїв),
які дозволяють автоматизувати рутинні завдання.
При роботі Інтернет-орієнтованих або бізнес-критичних систем
системний адміністратор повинен особливо надійно контролювати безпеку мережі. Це включає не тільки
своєчасне оновлення програмного забезпечення, але й попереджувальні
заходи проти зламу системи захисту і вторгнення в комп’ютерну систему. В
деяких організаціях за безпеку комп’ютерної мережі і підтримку брандмауера (фаєрвола) відповідає адміністратор
захисту мережі, але кожен сисадмін в значній мірі здатен
підтримувати безпеку системи.
Системні адміністратори — працівники, які протистоять атакам
зломщиків і сприяють безпечному спілкуванню всередині інфраструктури
організації, а також за її межами. Системний адміністратор — в певному
сенсі також комп’ютерний зломщик, так як він повинен знати всі ті
способи зламу і обходу захисту (наприклад брандмауера), які застосовують
зломщики. Однак в більшості організацій обов’язками системного
адміністратора є не тільки спостереження за безпекою мережі організації,
а також й інші супутні проблеми: боротьба з комп'ютерними вірусами, налаштування
програмного забезпечення користувачів та ін.
Через швидкий розвиток Інтернет і мережевих технологій, системному
адміністратору-одинаку щоразу складніше протистояти всім проблемам, тому
є і з’являються нові спеціалізовані інтернет-форуми і друковані
видання, спрямовані на поглиблення знань сисадмінів-початківців і
надання допомоги у вирішенні різноманітних проблем.
Обов’язки
Типові обов’язки системного адміністратора:
- підготовка і збереження резервних
копій даних, їх періодична перевірка і знищення;
- встановлення і конфігурування оновлень
операційної системи і прикладного
програмного забезпечення;
- встановлення і конфігурування нового апаратного і програмного
забезпечення;
- створення і підтримка в актуальному стані файлу облікових записів користувачів;
- підтримання інформаційної безпеки в організації;
- документування своєї работи;
- усунення неполадок в комп’ютерній системі.
Спеціалізація
- Адміністратор
веб-сервера — займається встановленням, налаштуванням і
обслуговуванням програмного забезпечення веб-серверів. Зазвичай, працює в хостинговій компанії.
- Необхідні знання Лінукс/Unix систем, уміння конфігурувати
веб-сервер Apache
і поштові сервери (qmail, Sendmail, Exim, Postfix), які
встановлені на більшості веб-серверів у світі; додатково — веб-сервер IIS
і ОС Windows Server. Необхідне
ґрунтовне розуміння моделі OSI, стека протоколів TCP/IP.
- Адміністратор
бази даних — спеціалізується на обслуговуванні та проектуванні баз даних.
- Потрібні ґрунтовні знання СКБД(СУБД) (щонайменше
однієї з MySQL,
PostgreSQL,
MS SQL, Oracle, Informix),
операційної системи, на якій працює база даних (Windows Server, Linux/Unix чи Solaris),
знання особливостей реалізації баз даних, а також знання мови
структурованих запитів (декларативної мови програмування)
SQL.
|